#

Loma ohitse? Ovikoodit ja salasanat hukassa? Arjen rutiinit hakusessa? Akut ehkä latautuivat sopivasti, mutta miten kiivetä arjen kynnyksen yli niin, että rytminvaihdoksen tuomat haasteet eivät tyhjentäisi loman lataamia akkuja kerralla ? Ja miten ylipäätään voisi käyttää voimavarojaan viisaasti niin, etteivät sinänsä innostavatkin haasteet muuttuisi saman tien stressin ja uupumisen lähteiksi?


Tyhjän riippumaton lomaltapaluusyndrooma?


TÄHÄN ON TULTU:

Viimekertaisen MASENTAJA –teeman jälkeen taitaa olla aika kerrata hieman MBBn teoriaa ja miettiä seuraavaa siirtoa, joka antaisi ihan käytännön työkaluja arkeen palaamiseen. Alkaa nimittäin näyttää siltä, että olemme toistaiseksi lähinnä saaneet näkyviin melkoisen sotkun.

Tuo sotku näyttää tältä:

  1. Aivoillamme on paha taipumus lipsahtaa uudestaan ja uudestaan toimimaan stressiverkossa.
  2. Tämä lipsahdus johtaa sekä fyysiseen että psyykkiseen ylikuormitustilaan. Pitkässä juoksussa tuo tila heikentää elävyyttämme, elämäniloamme ja myös kaikenlaista suorituskykyämme ratkaisevasti.
  3. Pienikin VAATIMUS toteuttaa yllämainitun siirtymän salamannopeasti.
  4. Päässämme puhuu jatkuvasti sisäinen hahmo nimeltään MASENTAJA. Hän huolehtii siitä, että vaatimukset eivät pääse hetkeksikään unohtumaan.

Eipä ihme, että mielemme on siis päättänyt yrittää tehdä tälle sotkulle jotain. Tänään esittelen ratkaisuyrityksen, joka mielellämme – valitettavasti – on tarjota ongelmasotkuun. Kyseessä on toinen päämme sisäinen ääni, masentajan paras kaveri, nimeltään KORJAAJA.


HARJOITUS:

Viimeksi ehdotin kokeilemaan harjoitusta, jossa hahmottelet oman päivittäistä Masentajaasi ympyrään. KORJAAJAAN voit tutustua harjoituksella, joka alkaa samoin kuin edellinen MASENTAJA –harjoituksemme:

Tarvitset:

  • kynän
  • 2 paperia
  • hetken keskeytymätöntä aikaa

Tee näin:

  1. Piirrä paperille suurehko ympyrä (kämmenesi kokoinen on aika hyvä).
  2. Ala kirjoittaa ympyrään erilaisia lauseita, jotka alkavat sanalla Olen…. Nyt on tarkoitus kaivaa mielesi sopukoista ne ikävät puolet itsestä, joita et usein tahtoisi muistella. (Erityisen tehokasta on miettiä tätä illalla ja etsiä ne päivän aikana esiin nousseet asiat, jotka eivät TÄNÄÄN menneet ihan niin kuin Strömsössä.)
  3. Kirjoittele Olen…. –lauseita hetken aikaa. Pysähdy. Tee havainto kehostasi ja mielestäsi ja pane merkille seuraavat asiat:
    1. Kehon jännitystilat (onko kehosi rento vai jännittynyt?)
    2. Mieliala ja tunnetila
    3. Sisäinen puhe (onko mielesi levoton vai rauhallinen?)
  4. VEDÄ VIIVA JOKAISESTA YMPYRÄN SISÄLLÄ OLEVASTA Olen... –lauseesta ympyrän ulkopuolelle.
  5. Kirjoita viivan päähän niitä toimenpiteitä, joita olet tänään/lähiaikoina/yleensä tehnyt siitä johtuen, että MASENTAJASI on väittänyt sinun olevan jotain ympyrässä kerrottua.
  6. Onneksi olkoon: Olet löytänyt toisen stressiverkkoasi ylläpitävän hahmon eli KORJAAJASI.


JOHTOPÄÄTÖKSET:

Miksi Korjaaja sitten on ikävä kaveri? Hänhän tekee hyviä juttuja ja ylipäätään saa meidät tuntemaan itsemme paremmiksi ihmisiksi?

KORJAAJA ON VIHOLLISEMME SIKSI, ETTÄ YHDESSÄ MASENTAJAN KANSSA SE YLLÄPITÄÄ SISÄISTÄ PUHETTA, JOKA PAKOTTAA AIVOMME TOIMIMAAN STRESSIVERKOSSA!

Stressiverkossa toimiminen puolestaan:

  • vähentää aivojemme ja koko elimistömme kapasiteettia selvitä annetuista tehtävistä, mistä johtuen
  • elämä stressiverkossa tuntuu ahdistavammalta ja ilottomammalta kuin miltä se tuntuisi, jos tarttusimme samoihin haasteisiin LUONNOLLISEN TOIMINNANOHJAUKSEN aivoverkossa ollessamme.


KUINKA TÄSTÄ ETEENPÄIN:

Seuraavan – ja viimeisen – MBB-kesäkurssin jakson omistan henkilölle nimeltään VOIMAANTUNUT MINÄ. Korjaajasta poiketen hän käyttää toimintaansa stressiverkon sijasta levollisempaa luonnollisen toiminnanohjauksen aivoverkkoa. Tästä kaverista julkaisen siis vielä yhden blogin tähän MBB –kurssisarjaan torstaina 17.8.

MUTTA MITEN VOIT HYÖDYNTÄÄ TÄHÄNASTISTA TIETOASI JO NYT?

LUONNOLLISEN TOIMINNANOHJAUKSEN VERKKOA voi kutsua myös HAVAINTOJEN VERKOKSI. Aina kun teet havainnon siitä mikä on TOTTA NYT niin aivosi siirtyvät hetkeksi paremmalle taajuudelle. Nämä havainnot voivat koskea yhtä hyvin

  • aistimuksia
  • emootioita kuin
  • ajatuksiakin


LOPPUKANNUSTUS VIELÄ:

Pyörääkään ei opi ajamaan ykkösellä, mutta harjoittelemalla leivotaan mestareita lajissa kuin lajissa. Siispä:

SANKARITEKOJEN SIJAAN SUOSITTELEN ITSENI LISÄKSI KAIKILLE MUILLEKIN ARKEEN PALAAVILLE VÄHÄN VÄHEMMÄN UROTEKOJA JA SITÄKIN ENEMMÄN HAVAINTOJA SIITÄ MITEN ASIAT (tilanteet, tunteet, ajatukset, asenteet) OVAT JUURI NYT....



#


( ...havaintojen mahdollisesta näennäisestä epätoivoisuudesta huolimatta.... :D )