#


Onneksi olkoon! MBB –stressinhallintakoulu on lähestulkoon suoritettu ja on loppukokeen aika!


Tällä kurssilla olemme tehneet harjoitteita aistihavaintoihin palaamisesta, miettineet aivoverkkoja ja sisäisiä ääniä, jotka häiritsevät rentouttamme. Mutta loppukesässä ollaan – joku toivottelee jo hyvää syksyäkin – ja nyt on aika testata, että onko koko MBB –kurssilla ollut mitään vaikutusta sinun elämääsi, arjen alkaessa. Voi olla, että jaksoit käydä läpi kaikki 4 ”oppituntia” tai ehkä vain yhden. Tämä ihmiskoe on mahdollista tehdä vaikka olisit tähän asti lukenut vain kurssikertojen otsikot. RIITTÄÄ, ETTÄ SINULLA ON YKSI HUOLI TAI ONGELMA, JOTA TAHDOT TARKASTELLA MBBN VALOSSA.


MBB-IHMISKOE:

Tarvitset tähän testiin:

  • 2 paperia
  • kynän
  • hetken keskeytymätöntä aikaa ja
  • ONGELMAN

Jotta voimme tehdä testin luotettavasti (ja kesäkurssin mittaisella vaatimustasolla) niin ongelma ei saa olla liian kevyt mutta ei myöskään liian raskas. Älä siis valitse SITÄ elämäsi keskeisintä kysymystä, jonka jälkeen uskot (ikävä kyllä harhaisesti?) eläväsi loppuiän ajan onnellisena. Toisaalta ongelman pitää haastaa sinua riittävästi eli sen ajattelemisen täytyy tuottaa sinulle päänvaivaa ja huolta ainakin kohtuullisesti.

Löytyykö ongelmaa siis? Selvä! Olemme valmiita.

Tee näin:

  1. Piirrä kumpaankin paperiin suunnilleen kämmenesi suuruinen ympyrä.
  2. Kirjoita KUMPAANKIN ympyrään ongelmasi, sanalla tai muutamalla
  3. Laita toinen paperi syrjään toistaiseksi ja ala kirjoittaa toiseen, ympyrän ulkopuolelle mitä vain mieleen tulee. Ajatuksia, tunnetiloja, pieniä lauseita, ongelmaan liittyviä yksittäisiä sanoja.
  4. Kirjoita mukaan muutama kehollinen aistimus, joka sinulla on JUURI NYT, kirjoittamishetkellä. Kirjaa ylös myös tämänhetkinen olotila, mahdollisesti tunteesi nyt.
  5. Siirrä tämä paperi syrjään ja ota esiin toinen paperi, jossa on toistaiseksi vain ympyrä, jossa lukee ongelmasi.
  6. Sulje silmäsi.
  7. Tuo huomiosi havaintoihisi. Tunne kehosi asento, päästä varpaisiin, rauhassa ja vähitellen. Huomaa lattia allasi, istuimen muodot ja kuuntele ääniä ympärilläsi. Anna äänten olla TAUSTAÄÄNIÄ, älä yritä määritellä niitä sen tarkemmin. Voit tunnustella käsilläsi ympärilläsi olevia pintoja, tuolin käsinojaa, pöytää, kynää tai vaikka toista kättä. ÄLÄ YRITÄ MUUTTAA MITÄÄN TAI PYRKIÄ MIHINKÄÄN OLOTILAAN, ainoastaan aisti ja havainnoi sitä mitä on JUURI NYT.
  8. Hetken kuluttua avaa silmäsi, ota kynä käteesi ja ala kirjoittaa tälle toiselle paperille – aivan kuten edelliselläkin kerralla kirjoitit – kaikenlaista mieleesi tulevaa ongelmaan liittyen. Tällä kertaa kuitenkin siten, että SAMANAIKAISESTI KESKITYT HAVAINTOIHIN. Tunnet kynän liikkeen paperilla, kuulet taustaääniä, aistit kehosi asentoja. Käytä tähän muutama minuutti.
  9. Kirjoita ympyrän ympärille myös joitain havaintoja kehostasi ja olostasi nyt.
  10. Tämän jälkeen ota esiin myös edellinen paperi ja vertaa näitä kahta paperia toisiinsa. MITÄ HAVAITSET? Ovatko paperit samanlaisia vai erilaisia? Jos ne ovat erilaisia niin millä tavalla? Vertaa myös olotilojasi ja kehollisia aistimuksiasi papereiden välillä. Ovatko ne samanlaisia vai erilaisia?

Hyvä! Loppukoe oli siinä.



SEURAAVAKSI TULOKSET:

Tässä loppukokeessa ei voinut reputtaa eikä läpäistä, koska oikeaa vastausta ei ole. On vain mahdollisuus oivaltaa jotain, mahdollisesti nähdä ongelmasi kahdessa eri valossa. Ja – aivan! – kahdessa eri aivoverkossa. Identiteettijärjestelmän verkossa ja luonnollisen toiminnanohjauksen tilassa, joista olemme tällä kurssilla puhuneet.

On tietysti mahdollista, että kumpikin paperisi oli täysin samanlainen. Näin käy todella harvoin ja jos tahdot niin voit laittaa minulle viestiä ja kysyä tarkemmin, mistä olisi kohdallasi voinut olla kyse. Useimmiten kuitenkin papereiden välillä on ainakin joku ero. Ja tuo ero onkin koko MBB –kurssin keskeinen sisältö.

Jos huomasit eron papereiden välissä niin:

KUMMASSA AIVOVERKOSSA MIELESTÄSI KANNATTAISI LÄHESTYÄ NIIN TÄTÄ ONGELMAA KUIN KOKO KESÄN JÄLKEISTÄ ARKEASI?

Ja JOS LUONNOLLISEN TOIMINNANOHJAUKSEN VERKKO TUNTUI PAREMMALTA NIIN MITEN AIVOSI VOISIVAT TOIMIA SIINÄ MAHDOLLISIMMAN USEIN?



MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN:

Ajattelen niin, että elämä on tasapaino- ja ylläpitolaji. Emme voi kerralla siivota kotiamme loppu elämäksi kuntoon emmekä syödä yhdellä aterialla viikon edestä. Aivan samalla tavalla myös läsnäolo ja stressinhallinta ovat PÄIVITTÄISEN TOISTAMISEN JA HARJOITTAMISEN takana. Hyvä uutinen on se, että aivot oppivat. Kun ajamme pyörää ensimmäistä kertaa niin luultavasti kaadumme. Voimme kuitenkin harjaantua ja tulla yhä taitavammiksi ajan mittaan. Silti emme pysty jatkossakaan siirtymään pyörällä paikasta toiseen, ellemme polje...

Ehdotan siis esimerkiksi seuraavanlaisia tapoja jatkaa matkaa MBBn seurassa:


1. Aion jatkaa MBB –silmälasien kautta maailman katsomista blogeissani myös jatkossa. Jos sinulla on teema tai aihepiiri, jota toivoisit minun käsittelevän blogeissani niin kirjoita sähköpostia tai kommentoi blogiani niin katsellaan!

2. Voit myös jatkaa MBBn parissa esimerkiksi lukemalla aiheesta suomennetun kirjan: Stanley H.Block: Kehon ja mielen yhteys

http://www.basambooks.fi/kirja/978-952-260-228-2/k...

3. Suomessa toimii MBB –yhdistys, joka löytyy fb-sivulta: https://www.facebook.com/MBBFinland/?fref=ts

4. Ammattilaisille MBBtä kouluttaa Suomen Mielenterveysseura: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/hyvinvointi-ja...

5. Itse käytän MBBtä sekä pitkissä että lyhyissä psykoterapioissa. Seuraava kuuden kerran MBB –ryhmä Helsingissä alkaa perjantaina 15.9. klo 18-19.30. Lisätietoja ryhmästä löydät sivulta www.kehotieto.fi/ajankohtaista


Hyvää jatkoa loppukesääsi - ja ota yhteyttä, jos tahdot minun kanssani oppia MBBstä livenä lisää!

#

Seuraava MBB -kurssini työhuoneellani Töölössä kuutena perjantaina 15.9. alkaen.


Tarja Ryynänen

041 516 3496

tarja.ryynanen@kehotieto.fi