#


Kaipaisitko viiden kohdan ”pikakurssia”, jolla kesä tuntuisi enemmän kesältä jo nyt - kaikissa olosuhteissa? Mindfulnesspohjainen MBB –menetelmä saattaisi auttaa...

Viime keväänä pidin eräässä suurehkossa ja kiireisessä yrityksessä stressinhallintakoulutuksen. Kurssi toteutui joka toinen viikko, koko kevään ajan. Kesän lähestyessä eräs kurssilainen loppupalautteessaan mietti, oliko oikeasti myös aikaisempina hänen elämänsä alkukesinä maailmassa ollut niin paljon aistittavaa kuin nyt. Joka tapauksessa hänestä tuntui siltä kuin hän olisi vasta herännyt aistimaan, havaitsemaan ja rauhoittumaan aistien avulla. Ehkä ensimmäisen kerran lapsuuden jälkeen.

MBB (Mind Body –Bridging) –menetelmässä on julkaistu tutkimustuloksia siitä miten aisteihin palautumisella on suuri merkitys aivojemme toiminnalle. Keskittyessämme aistimuksiin aivomme noiden tutkimusten mukaan päästävät irti ainaisesta huolehtimisesta ja katastrofivalmiudesta. Stressi helpottuu, elintoiminnot elpyvät ja alamme voida paremmin.

En liene ainut, joka vietän alkukesää vielä töissä, sisätiloissa ja päivisin myös kaupungissa. Välillä aamulla kodista lähtiessäni mietin, miten tuloksellista olisikin ehkä toimia toisinpäin: asiakkaat tulisivat tällä kertaa minun luokseni maalle, upottaisimme kädet multaan, katselimme alppiruusun nuppuja ja haistelisimme pihlajan kukkaa. Itse onnekseni pääsen työpäivän jälkeen takaisin luontoon ja juhannusviikoksi jopa tekemään kehopsykoterapiaa saaristoon, Villa Solhagan maisemiin. Mutta toisaalta kyllähän myös kaupunki tarjoilee näin alkukesässään tavallista enemmän mahdollisuuksia aivolepoon miellyttävien aistimusten parissa.

Tulen tänä kesänä julkaisemaan tässä blogissani sarjan MBBn perusajatuksista. Teemme pieniä harjoitteita, jotka sopivat niin kaupunkikesään kuin maallekin - myös niille, jotka eivät lomaansa ainakaan blogien julkaisun aikaan heinäkuussa vietä. Mutta nyt jo ”alkupalaksi” pieni testiharjoitus, joka kertoo aistien voimasta:


  1. OTA MIELEESI JOKIN HUOLI, ongelma tai pulma, joka pyörittää mieltäsi tällä hetkellä (voit kirjoittaa sen ylöskin, jos tahdot).
  2. VALITSE YKSI YMPÄRILLÄSI NYT OLEVA KOHDE, josta alat tehdä aistihavaintoja. Näköhavaintokin käy, mutta tunto, kuulo tai hajuaisti ovat erityisen hyviä tässä testissä.
  3. KESKITY hetkeksi TEKEMÄÄN HAVAINTOJA valitsemastasi kohteesta.
  4. SAMALLA kun keskityt aistihavaintoon, yritä ottaa mieleesi MYÖS alussa valitsemasi STRESSAAVA AJATUKSESI. Pidä huolta siitä, että koko ajan myös aistit.
  5. JOHTOPÄÄTÖSTEN AIKA: Hankalaa huolehtia ja aistia yhtä aikaa, vai kuinka?


Enemmän aistimuksia, vähemmän huolia ja vähemmän stressiä itse kullekin, jo tähän kesäkuun alkuun! Jo pienikin tauko ja astuminen ulos ajatustulvasta auttaa!

Lisää MBB –tehtäviä ja teoriaa kirjoittelen pikkuhiljaa ja julkaisen ne kesälomani aikana 5.7.-10.8. (...samalla kun unelmoin psykoterapiasta, jota voisi jonain alkukesänä tehdä täällä omalla pihamaalla, kädet mullassa ja linnunlaulua kuunnellen)


#

”mieli tekisi

kehittää terapiaa,

uusi metodi:


kontata tuolla

rikkaruohojen kanssa

ja hämmästellä


elämän voimaa

ja uusia alkuja,

kukkanuppuja


haistaa ja maistaa,

painaa kätemme multaan,

kastella veteen


KELAn päättäjät,

tervetuloa tänne

koekäynnille <3"