Kesä kohta paketissa, akut ladattu ja mieli rento ja tasapainoinen? Hyvä!

Mutta ei kai vaan mieleen hiivi epäilys, että arkeen ja syksyyn palaaminen pyyhkäisee vastahankitun levollisuuden tiehensä ehkä turhankin nopeasti? Siinä tapauksessa olet jo tutustumassa MBB –kesäkoulun seuraavaan käsitteeseen, MASENTAJAAN.


#

MBB –KESÄKOULUSSA ON TÄHÄN MENNESSÄ OPITTU KOLME ASIAA:

1) Aivomme näyttävät toimivan ikäänkuin kahdessa vaihtoehtoisessa verkossa, joita MBBssä kutsutaan nimillä

- Identiteettijärjestelmän aivoverkko (stressiverkko)

- Luonnollisen toiminnanohjauksen aivoverkko (havaintojen ja läsnäolon verkosto)

2 )Stressiverkkoon joudumme VAATIMUSTEN ajamana

3) Takaisin lepoverkkoon meitä auttaa HAVAINTOIHIN KESKITTYMINEN


Jos asia olisi näin yksinkertainen – ja aivojemme kulloinenkin toimintaympäristö näin helposti valittavissa – niin miksi kukaan koskaan, ikinä kokisi stressiä? Tai vapaaehtoiesti valitsisi pitkäkestoiseen käyttöönsä instant –toiminnolla toimivan, hetkellisesti tehokkaan, mutta kestokäytössä stressaavan ja uuvuttavan vaihtoehdon? Tässä kohdassa peliin tulee mukaan kehityspsykologia.


Stressaavaa instant –aivoverkkoamme hallitsee kaksi toimijaa, jotka muodostavat ikiliikkujan. Nuo kaksi kaverusta ovat kehittyneet mieleemme historiamme seurauksena; vanhempiemme, muiden auktoriteettiemme ja myös väärin tulkitun kokemuksemme iskostamina. Ne kiikkuvat keskenään valtataistelun ”kiikkulaudalla” ja vievät kaiken huomiomme. Usein ne huutavat mielessämme niin lujaa, että emme enää edes huomaa, että tuo – vankilaksi muodostuneen ja stressaavan – aivoverkkomme ovi on auki. Kaikki aikamme ja energiamme kun kuluu noiden kahden kaveruksen taistelun seuraamiseen ja siihen osallistumiseen.


Tänään teemme pikaisen ruumiinavauksen toiselle näistä veikkosista. Kyseessä on heppu nimeltä MASENTAJA. Juuri tämä päämme sisäinen hahmo käyttelee edellä mainittuja VAATIMUKSIA taidokkaasti ja potkii ikiliikkujaa käyntiin lakkaamatta.


Seuraavalla pienellä harjoituksella saat käsityksen omasta masentajastasi nyt. HUOM! Masentajamme pukeutuu hyvin moniin vaatteisiin ja voi hetken päästä näyttää jo toiselta. Hänen kauttaan saavat äänen myös monet kanssamme eläneet ihmiset. Voit siis tutustua tällä kertaa vain osaan masentajasi monipuolisuudesta – mutta sekin voi tuntua... Aivan. Masentavalta. Suosittelen kuitenkin tekemään allaolevan harjoituksen, jotta ymmärtäisit paremmin stressisi mekaniikkaa.


Tarvitset:

  • kynän
  • 2 paperia
  • hetken keskeytymätöntä aikaa

Tee näin:

  1. Piirrä paperille suurehko ympyrä (kämmenesi kokoinen on aika hyvä).
  2. Ala kirjoittaa ympyrään erilaisia lauseita, jotka alkavat sanalla Olen..... Nyt on tarkoitus kaivaa mielesi sopukoista ne ikävät puolet itsestä, joita et usein tahtoisi muistella. (Erityisen tehokasta on miettiä vaikkapa tätä illalla ja etsiä ne päivän aikana esiin nousseet asiat, jotka eivät TÄNÄÄN menneet ihan niin kuin Strömsössä. TAI ne loman loppumiseen ja syksyn alkuun liittyvät uhkat ja epäilykset! )
  3. Kirjoittele Olen.... –lauseita hetken aikaa. Pysähdy. Tee havainto kehostasi ja mielestäsi ja pane merkille seuraavat asiat:
    1. Kehon jännitystilat (onko kehosi rento vai jännittynyt?)
    2. Mieliala ja tunnetila
    3. Sisäinen puhe (onko mielesi levoton vai rauhallinen?)
  4. Ota seuraava paperi. Ala poimia ympyrästä lauseita, joita kirjoitit. Siirrä ne nyt yksi kerrallaan toiselle paperille, mutta tällä kertaa kirjoita lauseet muotoon ”Minulla on ajatus, että olen....” Tee tämä kaikille ympyrässä oleville lauseille.
  5. Lue toiselle paperille kirjoittamasi lauseet läpi ja tee havainnot
    1. Kehon jännitystiloista
    2. Mielialasta ja tunnetilasta
    3. Sisäisestä puheesta, levottomuudesta tai rauhattomuudesta
  6. Huomaatko eron edelliseen paperiin verrattuna?

Tiivistys edellisestä tehtävästä ja samalla tämän päivän läksystä:

TAKAISIN LUONNOLLISEN TOIMINNANOHJAUKSEN AIVOVERKKOON pääsemme kun siirrymme mielemme sisäisistä TARINOISTA KOHTI HAVAINTOJA. Nuo havainnot voivat olla AISTIHAVAINTOJA, mutta yhtä hyvin myös havaintoja ajatuksistamme eli ns. AJATUSTEN NIMEÄMISTÄ. Huomaa, että suuri osa ajatuksistamme on itse asiassa MASENTAJAN punomia tarinoita meistä ja elämästämme.

Eli:

HUOMAAMALLA MASENTAJAN PUHETTA PÄÄSSÄSI OLET TAAS KERRAN LÖYTÄNYT TIEN ULOS STRESSIVERKON VANKILASTA! Hyvä!


MBB -kesäkoulun neljännellä kerralla (maanantaina 7.8.) tutustumme MASENTAJAN parhaaseen kaveriin. Siihen toiseen stressiverkkomme vaikuttajaan, joka ikävä kyllä tekee edellisen harjoitteen vielä astetta vaikeammaksi.


Siihen asti:

Hyviä hetkiä aistihavaintojen ja ajatusten nimeämisen parissa! (Vaikkapa riippumattovarpaita ( ja/tai synkkien pilvien nostattamia tarinoita, ajatuksia ja analyysiä) havainnoiden!

#